مرکز دانش و تجربه ITIL در کشور شرکت ويرا; اولين ارائه دهنده خدمات آموزش بين المللی; مشاوره; پياده سازی ITIL; COBIT; ISO 20000; PRINCE2; Cloud Cpmputing; معماری سازمانی; ابزارهای مانيتورينگ NEXTHINK; نرم افزارManage Engine فارسی'" http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش.feed 2024-04-28T23:04:40+00:00 Joomla! - Open Source Content Management مطالعه موردی پیاده سازی ITIL در HSC 2016-10-03T18:47:45+00:00 2016-10-03T18:47:45+00:00 http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش/213-itilcasestudy.html حمید گردش hamidgardesh@gmail.com <div class="feed-description"><p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">مطالعه موردی پیاده سازی چارچوب ITIL در شرکت HSC در این بخش ارائه شده است.</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">HSC یک کارگزاری حرفه ای و پیشرو در زمینه بورس و اوراق بهادار می باشد. در گزارش زیر تجربه پیاده سازی HSC در این شرکت ارائه شده است.</span></strong></span></p> <p>&nbsp;<a href="images/PDF/Ho_Chi_Minh_an_ITIL_Case_Study.pdf">مطالعه موردی پیاده سازی ITIL در کارگزاری HSC</a></p></div> <div class="feed-description"><p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">مطالعه موردی پیاده سازی چارچوب ITIL در شرکت HSC در این بخش ارائه شده است.</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">HSC یک کارگزاری حرفه ای و پیشرو در زمینه بورس و اوراق بهادار می باشد. در گزارش زیر تجربه پیاده سازی HSC در این شرکت ارائه شده است.</span></strong></span></p> <p>&nbsp;<a href="images/PDF/Ho_Chi_Minh_an_ITIL_Case_Study.pdf">مطالعه موردی پیاده سازی ITIL در کارگزاری HSC</a></p></div> ویژگی های دوره های استاندارد ITIL v3 2016-09-17T20:01:49+00:00 2016-09-17T20:01:49+00:00 http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش/212-itil-course.html حمید گردش hamidgardesh@gmail.com <div class="feed-description"><p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080; font-size: 10pt;"><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">همزمان با برگزاری دوره های آموزشی متنوع ITIL در سال های اخیر توسط موسسات و مدرسین مختلف در کشور با شرایط و هزینه های مختلف همواره این پرسش از سمت علاقمندان به شرکت در دوره ها مطرح می شود که ویژگی دوره های استاندارد ITIL چیست؟ دوره های ITIL &nbsp;از لحاظ کیفی و هزینه چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این پرسشها می بایست ساختار دوره های بین المللی ITIL تشریح شود.&nbsp;</span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="text-decoration: underline;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-size: 10pt;">ویژگی های دوره بین المللی ITIL&nbsp;</span></strong></span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><span style="font-size: 10pt; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">دوره های استاندارد و بین المللی ITIL از سال ۲۰۱۳۰ تحت اعتبار موسسه AXELOS برگزار می گردد. تنها موسسات و مدرسین &nbsp;مورد تایید و تحت اعتبار AXELOS مجاز به برگزاری دوره های ITIL در هر جای دنیا و از جمله ایران می باشد. زمان و محتوای دوره های استاندارد ITIL را به هیچ عنوان نمی توان&nbsp;تغییر داد. به عنوان نمونه دوره ITIL Foundation V3 &nbsp;یک دوره &nbsp;۲۴ ساعته می باشد. محتوای این دوره نیز می بایست مورد تایید قرار گرفته باشد. همچنین تنها موسسات مدرسین مورد تایید مجاز به برگزاری آزمون های بین المللی ITIL را دارا هستند. موسسات معتبر ارایه دهنده گواهینامه های بین المللی ITIL &nbsp;نظیر EXIN, PeopleCert ... &nbsp;می باشند. موسسات و مدرسین معتبر می بایست امکان برگزاری آزمون های بین المللی ITIL &nbsp;در کشور را به صورت حضوری داشته باشند.</span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><span style="font-size: 10pt; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">به بیان دیگر تنها موسسات و مدرسین معتبر ITIL&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">تحت&nbsp;اعتبار AXELOS</span>&nbsp;مجاز به برگزاری دوره های بین المللی ITIL هستند و سایر دوره های ارایه شده به هیچ عنوان معتبر نمی باشند.<em><br /></em></span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; color: #000080;">موسسه و مدرس برگزار کننده دوره های معتبر ITIL &nbsp;می بایست امکان&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">برگزاری آزمون بین المللی</span>&nbsp;و ارایه گواهینامه در کشور&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">به صورت حضوری</span>&nbsp;داشته باشند.</span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="text-decoration: underline;"><strong><span style="color: #000080; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 10pt;">ویژگی مدرسین بین المللی ITIL</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 10pt;">بدون شک در هیچ جای دنیا نمی توان صرفا با شرکت در یک دوره ITIL و &nbsp;یا با اخذ گواهینامه تدریس دوره های ITIL را آغاز کرد ولی متاسفانه در ایران این موضوع بر خلاف کلیه کشورهای دنیا متداول شده است. مدرس مورد تایید ITIL می بایست علاوه بر اخذ گواهینامه های ITIL &nbsp;در دوره های ویژه آموزش مدرس ITIL شرکت نماید و گواهینامه های مربوطه را اخذ نموده باشد. همچنین دارای سوابق اجرایی پیاده سازی ITIL در سازمان های مختلف باشد.</span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="text-decoration: underline;"><span style="color: #000080; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 10pt;">بنابراین هر فردی تنها با شرکت در یک دوره &nbsp;ITIL یا اخذ گواهینامه و یا اجرای پروژه مجاز به برگزاری دوره های بین المللی ITIL نمی باشد.</span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="text-decoration: underline;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 10pt; color: #000080;">هزینه دوره های ITIL</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 10pt; color: #000080;">یکی دیگر از سوالات علاقمندان به شرکت کنندگان در دوره های ITIL تفاوت هزینه دوره های برگزار شده توسط موسسات و مدرسین مختلف در کشور می باشد. همان گونه که اشاره شد موسسات و مدرسین &nbsp;معتبر می بایست تحت اعتبار موسسه &nbsp;AXELOS اقدام به برگزاری دوره ها نمایند. بنابراین برگزاری دوره های استاندارد ITIL نیازمند پرداخت حق لیسانس برای محتوا و هر فرد شرکت کننده در دوره توسط موسسه برگزار کننده می باشد. به عنوان یک دوره ۲۴ ساعته ITIL Foundation V3 در کشورهای همسایه به ازای هر نفر شرکت کننده بسته به موسسه و مدرس برگزار کننده بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار می باشد. این درحالی است که یک مدرس مورد غیر مجاز به جز زمان صرف شده هیچ هزینه دیگری نخواهد داشت. در چنین شرایطی طبیعی است به منظور اخذ تجربه با هزینه های به مراتب پایینتر اقدام به برگزاری دوره ها می نمایند.&nbsp;</span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; color: #000080;">موسسات و مدرسین مورد تایید می بایست هزینه های رو تحت عنوان<span style="text-decoration: underline;">&nbsp;لیسانس محتوا</span>&nbsp;و&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">لیسانس هر فرد شرکت کننده</span>&nbsp;در دوره پرداخت نمایند. بنابراین اساسا مقایسه قیمت این دوره ها با قیمت پایین دوره های غیر مجاز (که نه هزینه بابت لیسانس محتوا و نه نفرات شرکت کننده پرداخت می کنند) منطقی نمی باشد.</span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; color: #000080;">مدیران فناوری اطلاعات و مسولین آموزش می بایست در مقایسه دوره های ITIL&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">معتبر بودن موسسه و مدرس</span>&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">کیفیت دوره ها</span>&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">تجربه اجرایی مدرس</span>&nbsp;را مدنظر قرار دارند و صرفا&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">هزینه پایین</span>&nbsp;و روابط موجود منجر به انتخاب موسسه و مدرس دوره های ITIL قرار نگیرد.</span></p></div> <div class="feed-description"><p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080; font-size: 10pt;"><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">همزمان با برگزاری دوره های آموزشی متنوع ITIL در سال های اخیر توسط موسسات و مدرسین مختلف در کشور با شرایط و هزینه های مختلف همواره این پرسش از سمت علاقمندان به شرکت در دوره ها مطرح می شود که ویژگی دوره های استاندارد ITIL چیست؟ دوره های ITIL &nbsp;از لحاظ کیفی و هزینه چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این پرسشها می بایست ساختار دوره های بین المللی ITIL تشریح شود.&nbsp;</span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="text-decoration: underline;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-size: 10pt;">ویژگی های دوره بین المللی ITIL&nbsp;</span></strong></span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><span style="font-size: 10pt; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">دوره های استاندارد و بین المللی ITIL از سال ۲۰۱۳۰ تحت اعتبار موسسه AXELOS برگزار می گردد. تنها موسسات و مدرسین &nbsp;مورد تایید و تحت اعتبار AXELOS مجاز به برگزاری دوره های ITIL در هر جای دنیا و از جمله ایران می باشد. زمان و محتوای دوره های استاندارد ITIL را به هیچ عنوان نمی توان&nbsp;تغییر داد. به عنوان نمونه دوره ITIL Foundation V3 &nbsp;یک دوره &nbsp;۲۴ ساعته می باشد. محتوای این دوره نیز می بایست مورد تایید قرار گرفته باشد. همچنین تنها موسسات مدرسین مورد تایید مجاز به برگزاری آزمون های بین المللی ITIL را دارا هستند. موسسات معتبر ارایه دهنده گواهینامه های بین المللی ITIL &nbsp;نظیر EXIN, PeopleCert ... &nbsp;می باشند. موسسات و مدرسین معتبر می بایست امکان برگزاری آزمون های بین المللی ITIL &nbsp;در کشور را به صورت حضوری داشته باشند.</span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><span style="font-size: 10pt; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">به بیان دیگر تنها موسسات و مدرسین معتبر ITIL&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">تحت&nbsp;اعتبار AXELOS</span>&nbsp;مجاز به برگزاری دوره های بین المللی ITIL هستند و سایر دوره های ارایه شده به هیچ عنوان معتبر نمی باشند.<em><br /></em></span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; color: #000080;">موسسه و مدرس برگزار کننده دوره های معتبر ITIL &nbsp;می بایست امکان&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">برگزاری آزمون بین المللی</span>&nbsp;و ارایه گواهینامه در کشور&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">به صورت حضوری</span>&nbsp;داشته باشند.</span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="text-decoration: underline;"><strong><span style="color: #000080; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 10pt;">ویژگی مدرسین بین المللی ITIL</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 10pt;">بدون شک در هیچ جای دنیا نمی توان صرفا با شرکت در یک دوره ITIL و &nbsp;یا با اخذ گواهینامه تدریس دوره های ITIL را آغاز کرد ولی متاسفانه در ایران این موضوع بر خلاف کلیه کشورهای دنیا متداول شده است. مدرس مورد تایید ITIL می بایست علاوه بر اخذ گواهینامه های ITIL &nbsp;در دوره های ویژه آموزش مدرس ITIL شرکت نماید و گواهینامه های مربوطه را اخذ نموده باشد. همچنین دارای سوابق اجرایی پیاده سازی ITIL در سازمان های مختلف باشد.</span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="text-decoration: underline;"><span style="color: #000080; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 10pt;">بنابراین هر فردی تنها با شرکت در یک دوره &nbsp;ITIL یا اخذ گواهینامه و یا اجرای پروژه مجاز به برگزاری دوره های بین المللی ITIL نمی باشد.</span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="text-decoration: underline;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 10pt; color: #000080;">هزینه دوره های ITIL</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 10pt; color: #000080;">یکی دیگر از سوالات علاقمندان به شرکت کنندگان در دوره های ITIL تفاوت هزینه دوره های برگزار شده توسط موسسات و مدرسین مختلف در کشور می باشد. همان گونه که اشاره شد موسسات و مدرسین &nbsp;معتبر می بایست تحت اعتبار موسسه &nbsp;AXELOS اقدام به برگزاری دوره ها نمایند. بنابراین برگزاری دوره های استاندارد ITIL نیازمند پرداخت حق لیسانس برای محتوا و هر فرد شرکت کننده در دوره توسط موسسه برگزار کننده می باشد. به عنوان یک دوره ۲۴ ساعته ITIL Foundation V3 در کشورهای همسایه به ازای هر نفر شرکت کننده بسته به موسسه و مدرس برگزار کننده بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار می باشد. این درحالی است که یک مدرس مورد غیر مجاز به جز زمان صرف شده هیچ هزینه دیگری نخواهد داشت. در چنین شرایطی طبیعی است به منظور اخذ تجربه با هزینه های به مراتب پایینتر اقدام به برگزاری دوره ها می نمایند.&nbsp;</span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; color: #000080;">موسسات و مدرسین مورد تایید می بایست هزینه های رو تحت عنوان<span style="text-decoration: underline;">&nbsp;لیسانس محتوا</span>&nbsp;و&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">لیسانس هر فرد شرکت کننده</span>&nbsp;در دوره پرداخت نمایند. بنابراین اساسا مقایسه قیمت این دوره ها با قیمت پایین دوره های غیر مجاز (که نه هزینه بابت لیسانس محتوا و نه نفرات شرکت کننده پرداخت می کنند) منطقی نمی باشد.</span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; color: #000080;">مدیران فناوری اطلاعات و مسولین آموزش می بایست در مقایسه دوره های ITIL&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">معتبر بودن موسسه و مدرس</span>&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">کیفیت دوره ها</span>&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">تجربه اجرایی مدرس</span>&nbsp;را مدنظر قرار دارند و صرفا&nbsp;<span style="text-decoration: underline;">هزینه پایین</span>&nbsp;و روابط موجود منجر به انتخاب موسسه و مدرس دوره های ITIL قرار نگیرد.</span></p></div> معرفی چارچوب ITIL V3 2016-07-30T17:29:40+00:00 2016-07-30T17:29:40+00:00 http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش/208-معرفی-چارچوب-itil-v3.html حمید گردش hamidgardesh@gmail.com <div class="feed-description"><p><span style="color: rgb(0, 0, 255);"><strong><span style="font-size: 10pt;"><a href="images/PDF/VIRA-ITIL-Gardesh-Seminar-01.pdf" style="color: rgb(0, 0, 255);">پاورپوینت معرفی چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ITIL V3</a></span></strong></span></p></div> <div class="feed-description"><p><span style="color: rgb(0, 0, 255);"><strong><span style="font-size: 10pt;"><a href="images/PDF/VIRA-ITIL-Gardesh-Seminar-01.pdf" style="color: rgb(0, 0, 255);">پاورپوینت معرفی چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ITIL V3</a></span></strong></span></p></div> چالش­های پیاده‌سازی چارچوب ITILدر حوزه ساختار و سازماندهی منابع انسانی فناوری اطلاعات 2016-03-23T17:59:42+00:00 2016-03-23T17:59:42+00:00 http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش/204-چالش-های-پیاده-سازی-itil.html حمید گردش hamidgardesh@gmail.com <div class="feed-description"><p><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">چالشهای پیاده سازی چارچوب ITIL&nbsp;</span></strong></span></p> <p>&nbsp;</p> <p dir="rtl" style="font-family: Tahoma, Verdana, Arial; line-height: 20px; text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">چکیده&nbsp;</span></strong></span><br /><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در دهه‌های اخیر، پیشرفت&shy;ها و تحولات فناوری اطلاعات&nbsp;<span dir="ltr">(IT)</span>، تاثیرات شگرفی بر کسب و کار گذاشته است. در بسیاری از سازمان&shy;ها، فناوری اطلاعات جزء جدایی&shy; ناپذیر کسب و کار به‌شمار می&shy; رود و از یک ابزار پشتیبانی به توانمندسازخطوط کسب و کار تبدیل شده است. در چنین شرایطی، راهبری و مدیریت کارآمد حوزه فناوری اطلاعات نیازمند به‌کارگیری استانداردها و چارچوب‌های تجربه شده بین المللی نظیر<span dir="ltr">ITIL</span>می&shy;باشد. ماهیت چارچوب<span dir="ltr">ITIL&nbsp;</span>و طراحی آن بر مبنای چرخه حیات سرویس و همچنین فرایند محور بودن آن سبب شده تا&nbsp; پیاده&shy; سازی چارچوب، تاثیرات متعددی را بر ساختار و سازمان فناوری اطلاعات، از ابعاد مختلف داشته باشد. موفقیت پیاده &shy;سازی چارچوب&nbsp;<span dir="ltr">ITIL</span>در گرو تغییر بن‌انگاره (پارادیم) ذهنی و رفتاری مدیران و کارکنان فناوری اطلاعات و سازماندهی مجدد ساختار سازمانی در چرخه حیات پیاده &shy;سازی آن است. هدف این مقاله شناخت اثرات پیاده‌سازی چارچوب&nbsp;<span dir="ltr">ITIL</span>&nbsp; بر ساختار و سازمان فناوری اطلاعات است. در همین راستا ابتدا ویژگی&shy;های ماهیتی چارچوب و مراحل پیاده &shy;سازی آن مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه عوامل موفقیت پیاده &shy;سازی&nbsp;<span dir="ltr">ITIL</span>&nbsp; از ابعاد ماهیتی و اجرایی چارچوب مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در بعد ماهیتی عواملی نظیر فرهنگ ارائه سرویس<span dir="ltr">(Service Culture)</span>، تخصص&shy;ها و مهارت‌های جدید، فرایند محور بودن، مالکیت فرایند، تسهیم دانش سازمانی، سنجش عملکرد و در بعد اجرایی عواملی نظیر مقاومت &shy;های سازمانی، محدودیت&shy;های سازمانی، وظیفه &shy;ای بودن ساختار موجود، بی&shy; انگیزگی، توازن میان شرح وظایف موجود و شرح مسئولیت&shy;های جدید، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در پایان راهکارها و الزاماتی جهت حل چالش&shy;های موجود و افزایش ضریب موفقیت پیاده &shy;سازی&nbsp;<span dir="ltr">ITIL</span>از بعد ساختاری بر مبنای تجربیات عملی پیاده &shy;سازی چارچوب در سازمان&shy;های کشور ارائه می‌گردد.</span></strong></span></p> <p dir="rtl" style="font-family: Tahoma, Verdana, Arial; line-height: 20px; text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">کلید واژه:<span dir="ltr">ITIL</span>، منابع انسانی<span dir="ltr">(HR)</span>، سرویس، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات،ساختار سازمانی</span></strong></span></p> <p></p> </div> <div class="feed-description"><p><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">چالشهای پیاده سازی چارچوب ITIL&nbsp;</span></strong></span></p> <p>&nbsp;</p> <p dir="rtl" style="font-family: Tahoma, Verdana, Arial; line-height: 20px; text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">چکیده&nbsp;</span></strong></span><br /><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در دهه‌های اخیر، پیشرفت&shy;ها و تحولات فناوری اطلاعات&nbsp;<span dir="ltr">(IT)</span>، تاثیرات شگرفی بر کسب و کار گذاشته است. در بسیاری از سازمان&shy;ها، فناوری اطلاعات جزء جدایی&shy; ناپذیر کسب و کار به‌شمار می&shy; رود و از یک ابزار پشتیبانی به توانمندسازخطوط کسب و کار تبدیل شده است. در چنین شرایطی، راهبری و مدیریت کارآمد حوزه فناوری اطلاعات نیازمند به‌کارگیری استانداردها و چارچوب‌های تجربه شده بین المللی نظیر<span dir="ltr">ITIL</span>می&shy;باشد. ماهیت چارچوب<span dir="ltr">ITIL&nbsp;</span>و طراحی آن بر مبنای چرخه حیات سرویس و همچنین فرایند محور بودن آن سبب شده تا&nbsp; پیاده&shy; سازی چارچوب، تاثیرات متعددی را بر ساختار و سازمان فناوری اطلاعات، از ابعاد مختلف داشته باشد. موفقیت پیاده &shy;سازی چارچوب&nbsp;<span dir="ltr">ITIL</span>در گرو تغییر بن‌انگاره (پارادیم) ذهنی و رفتاری مدیران و کارکنان فناوری اطلاعات و سازماندهی مجدد ساختار سازمانی در چرخه حیات پیاده &shy;سازی آن است. هدف این مقاله شناخت اثرات پیاده‌سازی چارچوب&nbsp;<span dir="ltr">ITIL</span>&nbsp; بر ساختار و سازمان فناوری اطلاعات است. در همین راستا ابتدا ویژگی&shy;های ماهیتی چارچوب و مراحل پیاده &shy;سازی آن مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه عوامل موفقیت پیاده &shy;سازی&nbsp;<span dir="ltr">ITIL</span>&nbsp; از ابعاد ماهیتی و اجرایی چارچوب مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در بعد ماهیتی عواملی نظیر فرهنگ ارائه سرویس<span dir="ltr">(Service Culture)</span>، تخصص&shy;ها و مهارت‌های جدید، فرایند محور بودن، مالکیت فرایند، تسهیم دانش سازمانی، سنجش عملکرد و در بعد اجرایی عواملی نظیر مقاومت &shy;های سازمانی، محدودیت&shy;های سازمانی، وظیفه &shy;ای بودن ساختار موجود، بی&shy; انگیزگی، توازن میان شرح وظایف موجود و شرح مسئولیت&shy;های جدید، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در پایان راهکارها و الزاماتی جهت حل چالش&shy;های موجود و افزایش ضریب موفقیت پیاده &shy;سازی&nbsp;<span dir="ltr">ITIL</span>از بعد ساختاری بر مبنای تجربیات عملی پیاده &shy;سازی چارچوب در سازمان&shy;های کشور ارائه می‌گردد.</span></strong></span></p> <p dir="rtl" style="font-family: Tahoma, Verdana, Arial; line-height: 20px; text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">کلید واژه:<span dir="ltr">ITIL</span>، منابع انسانی<span dir="ltr">(HR)</span>، سرویس، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات،ساختار سازمانی</span></strong></span></p> <p></p> </div> شبکه های اجتماعی و مدیریت خدمات 2016-03-11T20:00:37+00:00 2016-03-11T20:00:37+00:00 http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش/203-itsmsocialnetworking.html حمید گردش hamidgardesh@gmail.com <div class="feed-description"><h3><span style="color: #ff0000; font-size: 8pt;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">نقش شبکه های اجتماعی در مدیریت خدمات ITSM</span></strong></span></h3> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">برخی از شرکت های نرم افزاری مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، ماژول شبکه های اجتماعی را در نرم افزار خود بکار گرفته اند. این موضوع بر اساس این ایده شکل گرفته که مشتریان و کاربران می توانند عملیات IT خود را از طریق گفتگو در نرم افزارهای اجتماعی دارای قابلیت چت نظیر فیس بوک به ارائه دهنده خدمات اعلام نمایند. ارائه دهندگان خدمات می توانند به راحتی با کاربران از طریق چت ارتباط برقرار نمایند و یا بر پست های افراد را در لحظه نظارت نمایند. </span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">این قابلیت به درخواست کاربران به منظور تسهیل و ساده سازی ارتباطات میان IT با سایر بخش های سازمان و یا کاربران ایجاد شده است. مکالمه در Chat Room انجام می شود، به عنوان نمونه به صورت خودکار واقعه، مشکل و یا تغییر مرتبط می تواند ذخیره و ثبت شود.</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;"> فناوری اطلاعات اجتماعی پیش نیاز بسیاری از محصولات نرم افزاری و بدون استثناء پلتفرم های ITSM می باشند. کاربران انتظار دارند تا ساده ترین و مناسب ترین روش را برای ارتباط با کارشناسان فناوری اطلاعات جهت ثبت شکایت یا درخواست سرویس بکار گیرند و ساده ترین روش لزوما روش استاندارد ما برای ثبت خطاها نیست. یکی از کاربران این نرم افزارها می گوید" با فناوری اطلاعات اجتماعی IT Social در نرم افزار مدیریت خدمات IT همکاری با لایه های دیگر از طریق گفتگو در خصوص راهکارهای دانشی نسبت به استفاده از ابزارهای مجزا افزایش یافته است. در حال حاضر می توانیم یک محل واحد برای پرسیدن سئوالات توسط کاربران، همکاری، به اشتراک گذاری اطلاعات داشته باشیم "&nbsp;</span></strong></span></p> <p style="margin: 0px 0px 1.5em; color: #2d2d2d; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px; line-height: 20px;">&nbsp;</p></div> <div class="feed-description"><h3><span style="color: #ff0000; font-size: 8pt;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">نقش شبکه های اجتماعی در مدیریت خدمات ITSM</span></strong></span></h3> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">برخی از شرکت های نرم افزاری مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، ماژول شبکه های اجتماعی را در نرم افزار خود بکار گرفته اند. این موضوع بر اساس این ایده شکل گرفته که مشتریان و کاربران می توانند عملیات IT خود را از طریق گفتگو در نرم افزارهای اجتماعی دارای قابلیت چت نظیر فیس بوک به ارائه دهنده خدمات اعلام نمایند. ارائه دهندگان خدمات می توانند به راحتی با کاربران از طریق چت ارتباط برقرار نمایند و یا بر پست های افراد را در لحظه نظارت نمایند. </span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">این قابلیت به درخواست کاربران به منظور تسهیل و ساده سازی ارتباطات میان IT با سایر بخش های سازمان و یا کاربران ایجاد شده است. مکالمه در Chat Room انجام می شود، به عنوان نمونه به صورت خودکار واقعه، مشکل و یا تغییر مرتبط می تواند ذخیره و ثبت شود.</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;"> فناوری اطلاعات اجتماعی پیش نیاز بسیاری از محصولات نرم افزاری و بدون استثناء پلتفرم های ITSM می باشند. کاربران انتظار دارند تا ساده ترین و مناسب ترین روش را برای ارتباط با کارشناسان فناوری اطلاعات جهت ثبت شکایت یا درخواست سرویس بکار گیرند و ساده ترین روش لزوما روش استاندارد ما برای ثبت خطاها نیست. یکی از کاربران این نرم افزارها می گوید" با فناوری اطلاعات اجتماعی IT Social در نرم افزار مدیریت خدمات IT همکاری با لایه های دیگر از طریق گفتگو در خصوص راهکارهای دانشی نسبت به استفاده از ابزارهای مجزا افزایش یافته است. در حال حاضر می توانیم یک محل واحد برای پرسیدن سئوالات توسط کاربران، همکاری، به اشتراک گذاری اطلاعات داشته باشیم "&nbsp;</span></strong></span></p> <p style="margin: 0px 0px 1.5em; color: #2d2d2d; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px; line-height: 20px;">&nbsp;</p></div> پیاده سازی ITIL در BankServAfica افریقای جنوبی 2016-03-02T15:52:32+00:00 2016-03-02T15:52:32+00:00 http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش/202-پیاده-سازی-itil-در-banksevafrica.html حمید گردش hamidgardesh@gmail.com <div class="feed-description"><p><span style="color: #ff0000;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 12pt;">پیاده سازی ITIL در BankServAfica آفریقای جنوبی</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><strong><span style="font-size: 8pt; color: #000080; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در سال 2012، BankServAfica، از تجربیات موفق ITIL برای بهبود و کاهش هزینه های خدمات خود به مشتریان استفاده و چارچوبی برای شناسایی و پیاده سازی بهبود مستمر عملیات ایجاد نمود.</span></strong></p> <div style="padding: 0px; color: #000000; font-family: verdana, arial; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px; text-align: justify;"><strong><span style="color: #000080; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;">کریس نوتل، مدیر عمیات BankServAfica اعتقاد دارد: کار اصلی در این پروژه همسوسازی فرایندهای عملیاتی بانک با چارچوب ITIL &nbsp;به منظور ارزیابی و مقایسه عملیات بانک، شناخت وضع موجود و حرکت به سمت بهبود مستمر است. وی تاکید کرده ITIL سفر است و تضمین می نماید که سازمان در کلاس جهانی باقی می ماند و خدمات خود را در سطح جهانی ارائه می دهد و چابکی لازم برای برآورده ساختن نیازهای مختلف مشتریان خود را دارا می باشد.</span></strong></div> <div style="text-align: right;"><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;"></span></div> <div><span style="color: #000000; font-family: verdana, arial; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px; text-align: justify;"></span></div></div> <div class="feed-description"><p><span style="color: #ff0000;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 12pt;">پیاده سازی ITIL در BankServAfica آفریقای جنوبی</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><strong><span style="font-size: 8pt; color: #000080; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در سال 2012، BankServAfica، از تجربیات موفق ITIL برای بهبود و کاهش هزینه های خدمات خود به مشتریان استفاده و چارچوبی برای شناسایی و پیاده سازی بهبود مستمر عملیات ایجاد نمود.</span></strong></p> <div style="padding: 0px; color: #000000; font-family: verdana, arial; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px; text-align: justify;"><strong><span style="color: #000080; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;">کریس نوتل، مدیر عمیات BankServAfica اعتقاد دارد: کار اصلی در این پروژه همسوسازی فرایندهای عملیاتی بانک با چارچوب ITIL &nbsp;به منظور ارزیابی و مقایسه عملیات بانک، شناخت وضع موجود و حرکت به سمت بهبود مستمر است. وی تاکید کرده ITIL سفر است و تضمین می نماید که سازمان در کلاس جهانی باقی می ماند و خدمات خود را در سطح جهانی ارائه می دهد و چابکی لازم برای برآورده ساختن نیازهای مختلف مشتریان خود را دارا می باشد.</span></strong></div> <div style="text-align: right;"><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;"></span></div> <div><span style="color: #000000; font-family: verdana, arial; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px; text-align: justify;"></span></div></div> بکارگیری نرم افزار ITSM توسط سرویس خبری اتریش برای نظارت بر فرستنده ها در سراسر کشور 2016-02-03T09:05:09+00:00 2016-02-03T09:05:09+00:00 http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش/190-itsmsofwareaustrianbrodcaasting.html حمید گردش hamidgardesh@gmail.com <div class="feed-description"><p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; color: #000000;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">سرویس خبری اتریش (ORS) نرم افزار مدیریت خدمات IT را به منظور متمرکز سازی کلیه اطلاعات مورد نیاز جهت مانیتورینگ و مدیریت شبکه ملی ایستگاههای فرستنده خود در حدوده 450 نقطه از کشور را بکار گرفته است. در حال حاضر ORS&nbsp;</span></strong></span></span><span style="font-size: 10pt; color: #000000;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">حدود 80000 رکورد اطلاعاتی را در بانک اطلاعاتی مدیریت پیکربندی(CMDB) و پایگاه داده خبری خود مدیریت می کند.&nbsp;</span></strong></span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;"><strong style="font-size: 10.6667px;">نوربرت گریل، مدیر عامل ORS اظهار داشته که ORS مسئول تقریبا تمام ارائه کنندگان برنامه رادیو و تلویزیون &nbsp;و همچنین تلویزیون دیجیتال در اتریش می باشد. راه اندازی نرم افزار ITSM در یکسال انجام و از اواسط سال 2012 عملیاتی شده است.</strong></span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><strong style="color: #000080; font-size: 8pt;"><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">بکارگیری نرم افزار مدیریت خدمات IT منجر به متمرکزسازی و بهبود ارائه، کیفیت و مستندسازی اطلاعات شرکت شده است. در ابزار ITSM پلتفرم مرکزی برای نگاشت اطلاعات محل با زیر ساخت فنی شده است. در مواقعی که انتقال اطلاعات از یک ایستگاه فرستنده دچار قطعی می شود، این واقعه در سیستم ثبت می گردد. فعالیت تیم پشتیبانی روی فرستنده با استفاده از این نرم افزار انجام می شود.&nbsp;</span></strong></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #ff0000;"><strong><span style="line-height: 18.36px; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">مدیریت سایت ها با استفاده از بانک اطلاعاتی مدیریت پیکربندی (CMDB)</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در حال حاضر، ORS نزدیک به 11000 قلم پیکربندی(CI) فعال در بانک اطلاعاتی مدیریت پیکربندی خود (CMDB) دارد. تمام زیرساخت فنی ORS، شامل تجهیزات فنی، برنامه های رادیو و تلویزیون، همچنین سیگنال های انتقال برنامه در CMDB نمایش داده شده است.&nbsp;</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #ff0000;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">CMDB نقشه ارتباطات کلیه مولفه های زیرساخت را نمایش می دهد</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در بانک اطلاعاتی مدیریت پیکربندی کلیه اقلام پیکربندی به صورت گرافیکی به همراه روابط &nbsp;آنها با یکدیگر نمایش داده شده است. در این نرم افزار کلیه ارتباطات و وابستگی ها برای یک ایستگاه فرستنده با استفاده از نرم افزارهای تحت وب Google satellite و Open Street Map به صورت گرافیکی نشان داده می شود. در این نقشه وضعیت موجود تمام شبکه نمایش داده شده و برای برنامه ریزی توسعه شبکه از آن استفاده می شود. کارشناسان از نرم افزار برای نمایش محل ایستگاه فرستنده به منظور برنامه ریزی استفاده می نمایند. تیم مدیریت ors از نقشه ها برای بررسی سریع شبکه انتقال استفاده می نماید و در صورت نیاز دسترسی به اطلاعات بیشتر جهت انجام بررسی های تفضیلی خواهند داشت.</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #ff0000;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">مدیریت واقعه و تغییر</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">نرم افزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات برای شناسایی خطاهای برنامه ها و ایستگاههای فرستنده استفاده می شود. همزمان از قابلیت تحلیل اثرات وقایع که به طور اختصاصی برای ORS ایجاد شده استفاده می گردد. این موضوع امکان شناسایی اثر وقایع در کل کشور، تست سناریوهای جایگزین&nbsp;را فراهم می سازد. تحلیل اثرات وقایع، از اطلاعات جمع آوری شده در CMDB در خصوص برنامه های رادیو و تلویزیون و همچنین وابستگی های آنها استفاده می کند.</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">ماژول داینامیک مدیریت ایمیل، از طریق تحلیل اثرات، سایت ها و نقاطی که خطا اتفاق افتاده و همچنین سایت های زیر مجموعه آنها را تعیین کرده و اطلاع رسانی و هشدارها به صورت اتوماتیک در مواقع لزوم ارسال می شود.</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">مدیریت تغییر برای برنامه ریری و مستند سازی پشتیبانی و مونتاژ ایستگاههای فرستنده استفاده می شود. فرایند تایید چند مرحله ای نرم افزار ITSM به انطباق با ضوابط موجود کمک می نماید.&nbsp;</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #ff0000;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;">ITIL سرعت پروژه را افزایش داده است</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;">&nbsp;تیم ORS پروژه بزرگ و پیچیده ای را در تنها ظرف یکسال به طور موفق پیاده سازی کرده است. پیاده سازی موفق در بازه زمانی فشرده بواسطه بکارگیری چارچوب ITIL ممکن شده که ORS به عنوان یک اثر مثبت آنرا تجربه نموده است .&nbsp;</span></strong></span></p> <div style="padding: 0px; color: #000000; font-family: verdana, arial; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px; text-align: right;"> <div style="padding: 0px; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px; text-align: justify;">&nbsp;</div> <div> <div style="padding: 0px; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px;">&nbsp;</div> <div style="padding: 0px; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px;">&nbsp;</div> </div> </div></div> <div class="feed-description"><p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 10pt; color: #000000;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">سرویس خبری اتریش (ORS) نرم افزار مدیریت خدمات IT را به منظور متمرکز سازی کلیه اطلاعات مورد نیاز جهت مانیتورینگ و مدیریت شبکه ملی ایستگاههای فرستنده خود در حدوده 450 نقطه از کشور را بکار گرفته است. در حال حاضر ORS&nbsp;</span></strong></span></span><span style="font-size: 10pt; color: #000000;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">حدود 80000 رکورد اطلاعاتی را در بانک اطلاعاتی مدیریت پیکربندی(CMDB) و پایگاه داده خبری خود مدیریت می کند.&nbsp;</span></strong></span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;"><strong style="font-size: 10.6667px;">نوربرت گریل، مدیر عامل ORS اظهار داشته که ORS مسئول تقریبا تمام ارائه کنندگان برنامه رادیو و تلویزیون &nbsp;و همچنین تلویزیون دیجیتال در اتریش می باشد. راه اندازی نرم افزار ITSM در یکسال انجام و از اواسط سال 2012 عملیاتی شده است.</strong></span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><strong style="color: #000080; font-size: 8pt;"><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">بکارگیری نرم افزار مدیریت خدمات IT منجر به متمرکزسازی و بهبود ارائه، کیفیت و مستندسازی اطلاعات شرکت شده است. در ابزار ITSM پلتفرم مرکزی برای نگاشت اطلاعات محل با زیر ساخت فنی شده است. در مواقعی که انتقال اطلاعات از یک ایستگاه فرستنده دچار قطعی می شود، این واقعه در سیستم ثبت می گردد. فعالیت تیم پشتیبانی روی فرستنده با استفاده از این نرم افزار انجام می شود.&nbsp;</span></strong></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #ff0000;"><strong><span style="line-height: 18.36px; font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">مدیریت سایت ها با استفاده از بانک اطلاعاتی مدیریت پیکربندی (CMDB)</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در حال حاضر، ORS نزدیک به 11000 قلم پیکربندی(CI) فعال در بانک اطلاعاتی مدیریت پیکربندی خود (CMDB) دارد. تمام زیرساخت فنی ORS، شامل تجهیزات فنی، برنامه های رادیو و تلویزیون، همچنین سیگنال های انتقال برنامه در CMDB نمایش داده شده است.&nbsp;</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #ff0000;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">CMDB نقشه ارتباطات کلیه مولفه های زیرساخت را نمایش می دهد</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">در بانک اطلاعاتی مدیریت پیکربندی کلیه اقلام پیکربندی به صورت گرافیکی به همراه روابط &nbsp;آنها با یکدیگر نمایش داده شده است. در این نرم افزار کلیه ارتباطات و وابستگی ها برای یک ایستگاه فرستنده با استفاده از نرم افزارهای تحت وب Google satellite و Open Street Map به صورت گرافیکی نشان داده می شود. در این نقشه وضعیت موجود تمام شبکه نمایش داده شده و برای برنامه ریزی توسعه شبکه از آن استفاده می شود. کارشناسان از نرم افزار برای نمایش محل ایستگاه فرستنده به منظور برنامه ریزی استفاده می نمایند. تیم مدیریت ors از نقشه ها برای بررسی سریع شبکه انتقال استفاده می نماید و در صورت نیاز دسترسی به اطلاعات بیشتر جهت انجام بررسی های تفضیلی خواهند داشت.</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #ff0000;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">مدیریت واقعه و تغییر</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">نرم افزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات برای شناسایی خطاهای برنامه ها و ایستگاههای فرستنده استفاده می شود. همزمان از قابلیت تحلیل اثرات وقایع که به طور اختصاصی برای ORS ایجاد شده استفاده می گردد. این موضوع امکان شناسایی اثر وقایع در کل کشور، تست سناریوهای جایگزین&nbsp;را فراهم می سازد. تحلیل اثرات وقایع، از اطلاعات جمع آوری شده در CMDB در خصوص برنامه های رادیو و تلویزیون و همچنین وابستگی های آنها استفاده می کند.</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">ماژول داینامیک مدیریت ایمیل، از طریق تحلیل اثرات، سایت ها و نقاطی که خطا اتفاق افتاده و همچنین سایت های زیر مجموعه آنها را تعیین کرده و اطلاع رسانی و هشدارها به صورت اتوماتیک در مواقع لزوم ارسال می شود.</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 8pt; color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif;">مدیریت تغییر برای برنامه ریری و مستند سازی پشتیبانی و مونتاژ ایستگاههای فرستنده استفاده می شود. فرایند تایید چند مرحله ای نرم افزار ITSM به انطباق با ضوابط موجود کمک می نماید.&nbsp;</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #ff0000;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;">ITIL سرعت پروژه را افزایش داده است</span></strong></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #000080;"><strong><span style="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: 8pt;">&nbsp;تیم ORS پروژه بزرگ و پیچیده ای را در تنها ظرف یکسال به طور موفق پیاده سازی کرده است. پیاده سازی موفق در بازه زمانی فشرده بواسطه بکارگیری چارچوب ITIL ممکن شده که ORS به عنوان یک اثر مثبت آنرا تجربه نموده است .&nbsp;</span></strong></span></p> <div style="padding: 0px; color: #000000; font-family: verdana, arial; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px; text-align: right;"> <div style="padding: 0px; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px; text-align: justify;">&nbsp;</div> <div> <div style="padding: 0px; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px;">&nbsp;</div> <div style="padding: 0px; font-size: 12.24px; line-height: 18.36px;">&nbsp;</div> </div> </div></div> ارتش آمریکا از الگوهای موفق ITIL کمک می گیرد 2016-01-30T05:29:59+00:00 2016-01-30T05:29:59+00:00 http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش/178-itilارتش.html حمید گردش hamidgardesh@gmail.com <div class="feed-description"><p style="text-align: justify;"><strong><span style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">ارتش آمریکا برای کاهش مشکلات در واحدهای خود، فناوری سرویس ایمیل 1.4 میلیون کاربر خود به را فناوری</span><span dir="LTR" style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">&nbsp;Cloud&nbsp;</span><span style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">تغییر داده است</span><span dir="LTR" style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">. Mike Krieger&nbsp;</span><span style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">معاونت ارشد اطلاعات ارتش، گفته که سرویس و تامین کننده آن یعنی موسسه سیستم های اطلاعاتی ارتش</span><span dir="LTR" style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">(DISA)</span><span style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">، که میزبانی سیستم ایمیل را در فناوری اختصاصی پردازش ابری خود، در اختیار دارد، چارچوب</span><span dir="LTR" style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">&nbsp;ITIL&nbsp;</span><span style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">را به منظور روان سازی تراکنش ها و بهبود فرآیندهای کسب و کار پیاده سازی نموده است</span><span dir="LTR" style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">.</span></strong></p></div> <div class="feed-description"><p style="text-align: justify;"><strong><span style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">ارتش آمریکا برای کاهش مشکلات در واحدهای خود، فناوری سرویس ایمیل 1.4 میلیون کاربر خود به را فناوری</span><span dir="LTR" style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">&nbsp;Cloud&nbsp;</span><span style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">تغییر داده است</span><span dir="LTR" style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">. Mike Krieger&nbsp;</span><span style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">معاونت ارشد اطلاعات ارتش، گفته که سرویس و تامین کننده آن یعنی موسسه سیستم های اطلاعاتی ارتش</span><span dir="LTR" style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">(DISA)</span><span style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">، که میزبانی سیستم ایمیل را در فناوری اختصاصی پردازش ابری خود، در اختیار دارد، چارچوب</span><span dir="LTR" style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">&nbsp;ITIL&nbsp;</span><span style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">را به منظور روان سازی تراکنش ها و بهبود فرآیندهای کسب و کار پیاده سازی نموده است</span><span dir="LTR" style="text-align: justify; font-family: Tahoma, sans-serif;">.</span></strong></p></div> آغاز فعالیت مرکز مدیریت فناوری اطلاعات (ITMI) 2013-12-14T20:11:44+00:00 2013-12-14T20:11:44+00:00 http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش/82-itmi.html حمید گردش hamidgardesh@gmail.com <div class="feed-description"><p dir="RTL" style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">مرکز مدیریت فناوری اطلاعات</span><span dir="LTR" style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';"> (ITMI) </span><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">با هدف تبادل دانش و تجربه میان صاحبنظران و متخصصان راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات در کشور و ارائه کلیه خدمات این حوزه به صورت یکپارچه و متمرکز راه اندازی شده است. این مرکز تحت عنوان </span><span dir="LTR" style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">"</span><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">زیرساخت راهبری فناوری اطلاعات" ارائه کننده کلیه منابع اطلاعاتی،آخرین اخبار، تجارب موفق سازمانهای پیشرو در کشور و دنیا، مصاحبه با مدیران موفق در کشور، نمونه های موردی</span><span dir="LTR" style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';"> (Case Study)</span><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">، آموزشها، سمینارها و سایر خدمات حوزه راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات خواهد بود. همچنین امکان بحث و تبادل نظر میان صاحبنظران و متخصصان و پاسخگویی به پرسش های علاقمندان در حوزه راهبری و مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات در این مرکز فراهم شده است</span><span dir="LTR" style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">.</span></span></p></div> <div class="feed-description"><p dir="RTL" style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">مرکز مدیریت فناوری اطلاعات</span><span dir="LTR" style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';"> (ITMI) </span><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">با هدف تبادل دانش و تجربه میان صاحبنظران و متخصصان راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات در کشور و ارائه کلیه خدمات این حوزه به صورت یکپارچه و متمرکز راه اندازی شده است. این مرکز تحت عنوان </span><span dir="LTR" style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">"</span><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">زیرساخت راهبری فناوری اطلاعات" ارائه کننده کلیه منابع اطلاعاتی،آخرین اخبار، تجارب موفق سازمانهای پیشرو در کشور و دنیا، مصاحبه با مدیران موفق در کشور، نمونه های موردی</span><span dir="LTR" style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';"> (Case Study)</span><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">، آموزشها، سمینارها و سایر خدمات حوزه راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات خواهد بود. همچنین امکان بحث و تبادل نظر میان صاحبنظران و متخصصان و پاسخگویی به پرسش های علاقمندان در حوزه راهبری و مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات در این مرکز فراهم شده است</span><span dir="LTR" style="font-family: 'Tahoma','sans-serif';">.</span></span></p></div> COBIT 5 منتشر شد 2013-11-15T20:08:21+00:00 2013-11-15T20:08:21+00:00 http://www.virauniversal.ir/مرکزدانش/80-cobit5.html حمید گردش hamidgardesh@gmail.com <div class="feed-description"><p dir="RTL" style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; font-size: 10pt;"><span dir="LTR">COBIT 5 </span>آخرین ویرایش چارچوب بین المللی پذیرفته شده&nbsp; موسسه<span dir="LTR"> ISACA </span>است که نگرشی جامع و یکپارچه از راهبری واحد فناوری اطلاعات ارائه می نماید و منعکس کننده نقش محوری اطلاعات و فناوری در خلق ارزش برای سازمان است. اصول، الگوهای اجرایی، ابزار و مدلهای تحلیلی موجود در<span dir="LTR"> COBIT 5</span> ، متضمن تفکر رهبری و هدایت برای متخصصان کسب و کار، فناوری اطلاعات و راهبری در سرتاسر دنیا خواهد بود<span dir="LTR">.</span></span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; font-size: 10pt;"><span dir="LTR">COBIT 5 </span>بر پایه<span dir="LTR"> COBIT 4.1 </span>و با استفاده از سایر چارچوبها و منابع مهم، نظیر<span dir="LTR"> ITIL</span>، <span dir="LTR">Risk IT</span>، <span dir="LTR">ISACA's Val IT </span>و استانداردهای مرتبط (از<span dir="LTR"> ISO) </span>تدوین و توسعه یافته است<span dir="LTR">.</span></span></p></div> <div class="feed-description"><p dir="RTL" style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; font-size: 10pt;"><span dir="LTR">COBIT 5 </span>آخرین ویرایش چارچوب بین المللی پذیرفته شده&nbsp; موسسه<span dir="LTR"> ISACA </span>است که نگرشی جامع و یکپارچه از راهبری واحد فناوری اطلاعات ارائه می نماید و منعکس کننده نقش محوری اطلاعات و فناوری در خلق ارزش برای سازمان است. اصول، الگوهای اجرایی، ابزار و مدلهای تحلیلی موجود در<span dir="LTR"> COBIT 5</span> ، متضمن تفکر رهبری و هدایت برای متخصصان کسب و کار، فناوری اطلاعات و راهبری در سرتاسر دنیا خواهد بود<span dir="LTR">.</span></span></p> <p dir="RTL" style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;"><span style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; font-size: 10pt;"><span dir="LTR">COBIT 5 </span>بر پایه<span dir="LTR"> COBIT 4.1 </span>و با استفاده از سایر چارچوبها و منابع مهم، نظیر<span dir="LTR"> ITIL</span>، <span dir="LTR">Risk IT</span>، <span dir="LTR">ISACA's Val IT </span>و استانداردهای مرتبط (از<span dir="LTR"> ISO) </span>تدوین و توسعه یافته است<span dir="LTR">.</span></span></p></div>